مقالات آموزشی

سه کاربرد دوربین‌های مداربسته که تا کنون به آن فکر نکرده‌اید!

بدون دیدگاه

نخستین سیستم مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک‌های v2 نصب شد، پس از آن اولین تبلیغات دوربین مداربسته در سال 1949 میلادی در آمریکا پخش شد و پس از مدتی سیستم‌های ضبط تصاویر هم در پایگاه‌های فضایی به کار گرفته شد. این سیستم‌های نظارتی بر روی موشک‌ها نصب شد تا جایی که صدا و تصاویر را به زمین مخابره می‌کرد. این‌ها اولین کاربرد دوربین مداربسته و تجهیزات ضبط تصاویر بودند که در ادامه کاربردهای گسترده‌تری پیدا کردند.

 

تاریخچه کاربردهای دوربین مداربسته:

همانطور که گفتیم اولین بار این دوربین‌ها بر روی موشک‌ها تعبیه شد و پس از آن اولین رونمایی دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا و در سال 1973 میلادی اتفاق افتاد. این دوربین‌ها برای اولین بار در میدان تایمز آمریکا نصب شد اما تغییر زیادی در کاهش جرائم نداشت؛ پس از آن این دوربین‌ها در سال 1980 میلادی به صورت گسترده در تمام اماکن عمومی آمریکا نصب شد و جرائم به شدت کاهش پیدا کرد.

به تدریج برخی از مشاغلی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند، از این دوربین‌های مداربسته استفاده کردند. در سال 1990 میلادی دستگاه‌هایی برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته وارد بازار شدند که فقط می‌توانستند پس از شناسایی حرکت، ضبط کنند. با افزوده شدن این قابلیت به دوربین‌ها فروش آنها بسیار بیشتر شد.

در نیمه دوم سال 1990 میلادی پلیس آمریکا تعداد بیشتری از این دوربین‌های مداربسته را در مراکز عمومی، مدارس و پروژه‌های ساختمانی نصب کرد.

در ادامه بعد از کشور آمریکا در کشور انگلستان و شهر نورفولک، استفاده از دوربین‌های مداربسته رونق پیدا کرد. بنابراین در بین سال‌های 1990 تا 2000 میلادی استفاده از دوربین مداربسته برای کنترل تردد و ایجاد امنیت و کاهش جرائم در بیشتر کشورها رواج پیدا کرد.

 

سه کاربرد جالب دوربین مداربسته:

کاربرد اصلی دوربین‌های مداربسته مربوط به سیستم‌های حفاظتی – امنیتی است اما کاربرد دوربین‌ها تنها به این موارد منتهی نمی‌شود و از آن نیز فراتر می‌رود. در ادامه سه کاربرد جالب دوربین‌های مداربسته را عنوان خواهیم کرد که شاید تا کنون آنها را نشنیده باشید.

 

1- کاربرد دوربین مداربسته در صنایع شیمیایی و راکتورهای هسته‌ای

برخی مشاغل صنعتی مانند صنایع شیمیایی و راکتورهای هسته‌ای به دلیل وجود شرایط خطرناک و دشوار، امکان نظارت مستقیم بر روند انجام پروسه‌ها را ندارند. در این شرایط تنها را نظارت مستقیم در این مشاغل استفاده از دوربین‌های مداربسته و تجهیزات کنترل از راه دور است.

دوربین‌های مورد استفاده در این صنایع و دیگر صنعت‌ها به صورت مستقیم بر روی خط تولید محصول و فرآیندها نظارت می‌کنند. نوع دیگری از دوربین‌ها در برخی صنایع استفاده می‌شوند که به درجه حرارت حساس بوده و در هر مرحله‌ای درجه حرارت را اندازه گیری می‌کنند.

 

2- کاربرد دوربین مداربسته در ادارات و دفاتر کارمندان

یکی از مهمترین عواملی که باعث خرید سیستم‌های نظارتی توسط مدیران می‌شود، اعمال نظارت بر رفتار و عملکرد پرسنل خود در طول ساعات اداری می‌باشد. این روزها در بیشتر ادارات دوربین‌های مداربسته در تمامی اتاق‌ها که کارمندان در آنجا رفت و آمد دارند، نصب می‌شود سیستم‌های نظارتی کوچکی نیز تولید شده‌اند که علاوه بر کنترل محیط اطراف بر رفتار پرسنل نیز نظارت می‌کنند. این دوربین‌ها اکثراً در اماکن نظامی و عمومی بر روی پیراهن مأموران پلیس نصب می‌شود. کاربرد این نوع سیستم‌ها بیشتر بر روی نظارت تمرکز دارد تا امنیت. به همین جهت کیفیت این دوربین‌های مداربسته و ویژگی‌های آنها با حداقل توانایی نیز برای این نوع مصارف کافی می‌باشد.

 

3- دوربین‌ مداربسته کنترل ترافیک و نظارت بر رفتار

در گذشته جرائم بی‌شماری در سطح شهرها اتفاق می‌افتاد که با نصب دوربین‌های ترافیکی در سطح شهرها باعث پیشگیری از جرائم و آسیب‌های دیگر اجتماعی شده است. این جرائم شامل رفتارهای ناهنجار رانندگان، کنترل سرعت‌ وسایل نقلیه، تصادفات، کنترل و اعلام وضعیت بزرگراه‌های شهرها می‌باشند که بر عهده مرکز کنترل ترافیک و پلیس راهنمایی و رانندگی است.

در این بین اتفاقاتی مانند نزاع‌ها، سرقت‌ها، ترورها و… نیز ممکن است اتفاق بیافتد که توسط این دوربین‌های نظارتی – امنیتی ثبت و ضبط می‌شوند و توسط عوامل انتظامی، نظامی و قضایی قابل پیگیری است.

در چند ماه اخیر ویدیویی از یکی از دوربین‌های سطح شهر با قدرت زوم فوق العاده بالا و کیفیت عالی در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که به قدرت و کیفیت این دوربین‌ها اشاره داشت که امکان کنترل تردد افراد پیاده را نیز توسط پلیس نشان داد.

یکی دیگر از کاربردهای دوربین مداربسته ترافیکی، کنترل ترافیک و رفتارها در سطح جاده‌ها و بزرگراه‌های برون شهری است که کمک زیادی به امنیت عبور و مرور خارج از شهر کرده است. این دوربین‌های نظارتی نیز با ثبت تخلفات از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و با پیشرفت تکنولوژی بر قابلیت‌های ویژه آنها نیز اضافه می‌گردد.

 

سخن آخر و خرید دوربین مداربسته:

دوربین‌های مداربسته کاربردهای بسیار زیادی دارند، مانند: کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدیویی، تصویر برداری نامحسوس، کنترل محیط‌هایی شامل دانشگاه‌ها، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، سازمان‌ها و… که با پیشرفت کارایی این نوع سیستم‌ها، امنیت جانی و مالی مردم در سطح جهان نیز بیشتر شده و منافع بسیاری را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

با توجه به وجود نیازهای مختلف در حوزه سیستم‌های امنیتی – حفاظتی، باید هنگام خرید تجهیزات و سیستم نظارت تصویری بر نوع کاربرد دوربین مداربسته تأکید بیشتری داشت و آن را با توجه به نیازها و حساسیت‌های موجود در محل مورد نظر انتخاب کرد؛ برند FALKEN با تولید دوربین‌های مناسب با کاربردهای متفاوت می‌تواند پاسخگوی نیازهای امنیتی حفاظتی اماکن عمومی و خصوصی نیز باشد.

برچسب ها
به دنبال سیستم های امنیتی پیشرفته میگردید؟

گروه اُوان، ارائه دهنده سیستم های امنیتی پیشرفته

بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

به این مطلب امتیاز دهید
این مطلب را به اشتراک بگذارید
فهرست
× چطور می تونم کمک تون کنم؟